Föryngringen – kommer den och i så fall varför? En typisk köpare av en ny H-D idag är en man i 55- årsåldern. Det är egentligen inget fel på åldern, jag är själv snart där, mycket snart. Men visst skulle branschen och vi hojåkare piggas upp av en stark tillväxt i åldrarna lite längre ner i skalan. De som är en bit från ”döhalvan” så att säga, med nya idéer och en frisk syn på hojlivet.

Men kommer denna tillväxt att inträffa? Tveksamt. Killar, och i undantagsfall tjejer, började förr med moped, gick sen vidare till 125:a och köpte sin första bil, eller en tung hoj, redan som 18-åringar. Att skaffa körkort när man fyller 18 var helt naturligt, idag är det inte lika vanligt. Många tycker sig klara sig bra utan körkort, vilket var helt otänkbart när jag var ung.

Mer krångel idag
Att vi som är födda 1957 eller tidigare fick vårt mc-kort på köpet underlättade för många att ta steget till att köpa den första tunga hojen utan krångel. Det kanske inte var så bra säkerhetstänk, men smidigt var det. Redan steget till moped är tungt idag. Alla regler, körkortskrav och kostnader gör att allt färre köper en moppe. Bor man i storstad kostar försäkringen lika mycket som själva moppen.

Därför är det mycket positivt att H-DCS dragit igång en satsning på unga, en del mycket unga, H-D-ägare. Young Bikers är en sektion i H-DCS för unga killar och tjejer som kör Harley – mestadels strypta, men ändå riktiga hojar. Denna verksamhet kommer vi att stötta på alla möjliga sätt och vi hoppas att alla Harley-ägare och branschen gör detsamma så att deras nya ”klubb” växer ordentligt nu under den kommande säsongen – som fick en bra start med mc-mässan i Göteborg sista helgen i januari.

Fler hojar än någonsin
På mässan var det mestadels mungiporna uppåt och nu är det är dags att sluta gnälla om låg nyförsäljning och istället fokusera på att det aldrig har varit så många hojar på vägarna som under 2011 – det finns 305 000 hojåkare som behöver delar, service, personlig utrustning och uppleveser.

Vi är alltså fler än någonsin som kör och i år ska vi bli ännu fler. Det finns mer än 200 000 avställda hojar som kanske skulle kunna komma i trafik. En halv miljon svenskar har inte fel, hojliv är fantastiskt kul och tillsammans kan vi se till att säsongen 2012 blir kanonfin. Jag ser fram emot att träffa fler av er på vägarna i vår och under den snart kommande sommaren.